تا حالا به اين فکر کرده‌ايد که چرا بايد دريچه تهوي داخل هواپيما بعد از هر سفر باز بماند؟ با اين مقاله همراه باشيد.




اگر عادت داريد به محض نشستن روي صندلي هواپيما، دريچه تهويه هواي بالاي سرتان را براي پيشگيري از بيماري خاموش کنيد، بهتر است در پرواز بعدي اين کار را انجام ندهيد؛ زيرا جريان هواي اين دريچه کوچک شما را از جانداران ريز و ميکروسکوپي حفظ مي‌کند و با ايجاد رطوبت بيشتر در داخل کابين احتمال بيمار شدن مسافران را کاهش مي‌دهد.


متاسفانه عموم مردم نگاه مثبتي به سيستم تهويه هواپيما ندارند، در حالي‌که به گفته دکتر مارک جندرو (Mark Gendreau) اين تصور کاملا اشتباه است؛ زيرا در طول 15 سال گذشته هيچ تحقيقي در اين باره انجام نشده است.


شايد يکي از دلايل اين تصور نادرست، عدم آگاهي از نحوه عملکرد سيستم تهويه هواپيما باشد.


بليط ارزان هواپيما کجارو


عملکرد سيستم تهويه هواپيما چگونه است؟


يشتر هواپيماها از سيستم‌هاي هواي پيشرفته و قدرتمندي استفاده مي‌کنند؛ به جز هواپيماهاي کوچک و قديمي، هواپيماهاي مدرن و جديد مجهز به هاي هواي راندمان بالا (HEPA) هستند. اين سيستم‌هاي تهويه به‌طور مداوم هواي داخل کابين را به گردش در مي‌آورند و آن را با هواي تازه ترکيب مي‌کنند.


هرچه ها کثيف‌تر شوند، بازدهي بالاتري پيدا مي‌کنند. به همين دليل اين ها در يک هواپيماي بزرگ مثل بوئينگ 747 که ظرفيت تعداد زيادي مسافر دارد، به خوبي جوابگو هستند و گردش هوا خيلي سريع اتفاق مي‌افتد. سيستم تهويه هواي داخل هواپيما تقريبا 15 تا 30 بار در ساعت هوا را تهويه مي‌کند و به همين دليل هميشه مسافران در حال تنفس هواي تازه و تميز هستند.


در واقع، سيستم تهويه هواي داخل کابين را از قسمت دم هواپيما به جلو يا برعکس هدايت نمي‌کنند، بلکه در قسمت‌هاي مختلف هواپيما عمل تصفيه انجام مي‌شود. در هر يک از اين قسمت‌ها (که در اصطلاح نواحي کنترل دما ناميده مي‌شوند) هوا از طريق نازل‌هاي بالاي کابين وارد شده و از طريق مجاري کنار پنجره‌ها يا کناره‌هاي ديوار (محل الصاق به کف هواپيما) خارج مي‌شود.


اين جريان هوا قبل از ورود به سيستم تهويه HEPA با هواي بيرون ترکيب مي‌شود تا از ميزان ذرات و آلاينده‌هاي آن کاسته شود. تعداد اين مناطق تصفيه هوا بسته به نوع و مدل هواپيما متغير است، ولي به‌طور معمول هر ناحيه تصفيه هوا 15 تا 30 دقيقه يک‌بار اين فرايند را با ترکيب 50 درصد هواي شده‌ي داخل با 50 درصد هواي بيرون انجام مي‌دهد.



سيستم‌هاي هواي هواپيما چه زماني طراحي شدند؟


طراحي اين نوع سيستم هوا در هواپيماها متعلق به زماني است که استعمال دخانيات در هواپيما آزاد بود و ايرلاين‌ها نيازمند سيستمي قوي براي تهويه کامل هواي داخل کابين در طول پرواز بودند. از اين‌رو، سيستم‌هاي HEPA به گونه‌اي طراحي شدند که بتوانند 99 درصد غبار و آلودگي هواي داخل کابين را کاملا تصفيه کنند.


آيا اين سيستم‌ها قدرت تصفيه ويروس‌هاي هوازي را دارند؟


ويروس‌هاي هوازي (مانند ويروس سل و سرخک) آن دسته از ويروس‌هايي هستند که مي‌توانند تا مدت پنج ساعت در هوا شناور باشند و از طريق قطره‌هاي بسيار کوچک منتقل شوند. طبق گفته‌ي جندرو، خوشبختانه سيستم هواي هواپيماها مي‌تواند هواي محيط اطراف فرد بيمار را کاملا پاکسازي کند.


در واقع، استفاده از باز گذاشتن سيستم دريچه هوا با ايجاد توربولانس در جريان هواي اطراف شما باعث دور شدن اين ذرات ناخوشايند و هدايت آن‌ها به سمت خروجي هوا در کناره‌هاي ديوار مي‌شود. علاوه‌بر اين، هواي داخل هواپيما تاحدودي خشک و عاري از رطوبت است و اين دريچه‌ها علاوه‌بر پاکسازي ويروس‌ها به تنظيم رطوبت داخل کابين نيز کمک موثري مي‌کنند.


بليط هواپيما سريع


هواي کدام قسمت هواپيما تميزتر است؟


هاي هواپيما موسوم به هاي HEPA مي‌توانند تا 99% ميکروب هاي موجود در هواي داخل هواپيما را کنند. اين ها در تمام قسمت‌هاي هواپيما وجود دارند و به يک اندازه هوا را مي‌کنند. ولي هواي بخش فرست کلاس به دليل تعداد کم مسافران و فاصله بيشتر صندلي‌ها از يکديگر تميزتر و مطبوع‌تر است.



مشخصات

  • جهت مشاهده منبع اصلی این مطلب کلیک کنید
  • کلمات کلیدی منبع : هواي ,هواپيما ,تهويه ,داخل ,سيستم ,کابين ,هواي داخل ,داخل کابين ,سيستم تهويه ,داخل هواپيما ,تهويه هواپيما ,سيستم تهويه هواپيما ,عملکرد سيستم تهويه
  • در صورتی که این صفحه دارای محتوای مجرمانه است یا درخواست حذف آن را دارید لطفا گزارش دهید.

تبلیغات

محل تبلیغات شما
محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما

آخرین وبلاگ ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

روح الله مهرجو کارشناس ارتباطات و پژوهشگر حوزه اجتماعی اخبار تکنولوژی دیجیتالی دنیا سیصدو سیزده یار Stephanie Tina Bob مجله اطلاعاتي ديجيتال یکی مثل من